ОШ "Предраг Кожић "Дубовац ОСМИ разред

ШКОЛСКА 2020.-2021.
ХЕМИЈА

15.10.2020. Калцијум


 Калцијум (Caлат. calciumметал је IIA групе.
Електронска конфигурација му је: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2, гради 2+ јон
 Елементарни калцијум је сјајни, сребрнасти метал. На Земљи се калцијум налази само у облику својих једињења и као саставни део минерала. У калцијумове минерале, између осталих, спадају кредакречњак (као калцит или Мермер) и гипс. Осим тога, калцијум игра врло важну улогу у организму животиња и човека, јер улази у састав костију


Калцијум је сребрнобео, мекан и лак метал. Калцијум је мек као олово, али се не може резати ножем. Елементарни калцијум у присуству ваздуха се врло брзо оксидује. Са водом реагује врло бурно градећи калцијум хидроксид и водоник. Сагорева у присуству кисеоника из ваздуха до калцијум оксида

Калцијум спада у земноалкалне метале. У готово свим хемијским једињењима, калцијум се јавља са оксидационим бројем +2. 


Калијум-супероксид:

  • Ca+O2→CaO2


ЗАДАТАК: ПРЕПИШИ ОСНОВНЕ ОДЛИКЕ СА БЛОГА ИЛИ ИЗ УЏБЕНИКА, СЛИКАЈ СВЕСКУ И ПОШАЉИ.


Име, симболкалцијум, Ca
Изгледтамно сива, сребрна; са бледо жутом нијансом[1]
У периодном систему
ВодоникХелијум
ЛитијумБерилијумБорУгљеникАзотКисеоникФлуорНеон
НатријумМагнезијумАлуминијумСилицијумФосфорСумпорХлорАргон
КалијумКалцијумСкандијумТитанијумВанадијумХромМанганГвожђеКобалтНиклБакарЦинкГалијумГерманијумАрсенСеленБромКриптон
РубидијумСтронцијумИтријумЦирконијумНиобијумМолибденТехнецијумРутенијумРодијумПаладијумСреброКадмијумИндијумКалајАнтимонТелурЈодКсенон
ЦезијумБаријумЛантанЦеријумПразеодијумНеодијумПрометијумСамаријумЕвропијумГадолинијумТербијумДиспрозијумХолмијумЕрбијумТулијумИтербијумЛутецијумХафнијумТанталВолфрамРенијумОсмијумИридијумПлатинаЗлатоЖиваТалијумОловоБизмутПолонијумАстатРадон
ФранцијумРадијумАктинијумТоријумПротактинијумУранијумНептунијумПлутонијумАмерицијумКиријумБерклијумКалифорнијумАјнштајнијумФермијумМендељевијумНобелијумЛоренцијумРадерфордијумДубнијумСиборгијумБоријумХасијумМајтнеријумДармштатијумРендгенијумКоперницијумНихонијумФлеровијумМосковијумЛиверморијумТенесинОганесон
Mg

Ca

Sr
калијум ← калцијум → скандијум
Атомски број (Z)20
Групапериодагрупа 2 (земноалкални метали)периода 4
Блокs-блок
Категорија  земноалкални метал
Рел. ат. маса (Ar)40,078(4)[2]

17.09.2020. Азот и Сумпор (нова лекција)
Азот има симбол N . ЛАТИНСКИ НАЗИВ ЈЕ  NITROGENIUM. Неметал је са атомским бројем 7.У периодном систему елемената налази се у петој А групи, у другој периоди.
У елементарном-основном облику, постоји као двоатомни молекул-N 2
Са 78 посто удела, један је од основних састојака ваздуха.
Амонијак-NH3
Aзотна киселина-HNO3
Азотаста киселинаHNO2
Сумпор се налази у шестој а групи, трећој периоди.Чврстог агрегатног стања, слабо растворив у води. Гради два оксида, и две киселине.Неопходан је за живот , улази у састав аминокиселина и витамина. 
Сумпорна киселина-H2SO4
H2SO3 ЈЕ СУМПОРАСТА КИСЕЛИНА
SO2 је оксид сумпора у коме је сумпор четворовалентан, са водом овај оксид гради Сумпорасту киселину. Оксид SO3 СА ВОДОМ ГРАДИ СУМПОРНУ КИСЕЛИНУ.

задатак:
1.лекцију препиши у школску свеску
2.лекцију научи, следећег часа вежбамо реакције, ово морате знати!
погледаћу свеске, и пропитати вас лекцију!


-ПОШТОВАНИ УЧЕНИЦИ,да не би губили час због моје повреде поставићу Вам лекцију на блог,препишите је.Видимо се у четвртак.

Водоник Vodonik – Podržite Vaše telo prirodnim antioksidansom

Vodonik | Shtreber

ПОГЛЕДАЈ ЛКИНК: https://www.youtube.com/watch?v=y_fa_z13Gs0


Водоник (Hлат. hydrogenium — стваралац воде) први је и најлакши хемијски елемент.
водоник је двоатомни гас без боје, мириса и укуса. Није отрован, и знатно је лакши од ваздуха. На собној температури није посебно реактиван, док при вишим температурама улази у низ реакција

Овај елемент сачињава 75% масе свемира,

Индустријски се највише добија из земног гаса, а ређе електролизом воде. Највише се користи у производњи фосилних горива 

Водоник (лат. Hydrogenium) је дефинисао Британац Хенри Кавендиш 1766.

Са кисеоником гради воду:
{\displaystyle {\ce {2 H2(g) + O2(g) -> 2 H2O(l)}}}
Vodonik | Shtreber


Најчешће се добија онако како га је први пут добио Кавендиш, тј. реакцијом цинка и хлороводичне киселине, 

Zn(s) + 2 H+ → Zn2+ + H2(g)

Обавезно погледај линк, и препиши изотопе!

https://www.youtube.com/watch?v=y_fa_z13Gs0


ЛЕКЦИЈА ПРВА

НЕМЕТАЛИ

НЕМЕТАЛИ ЧИНЕ МАЊУ ГРУПУ ХЕМИЈСКИХ ЕЛЕМЕНАТА И ОСИМ ВОДОНИКА НАЛАЗЕ СЕ У ДЕСНОМ ДЕЛУ ТАБЛИЦЕ ПЕРИОДНОГ СИСТЕМА.

У МОЛЕКУЛИМА НЕМАТАЛА АТОМИ СУ ПОВЕЗАНИ НЕПОЛАРНИМ КОВАЛЕНТИМ ВЕЗАМА(ПОНОВИ КОВАЛЕНТНУ ВЕЗУ).

РАЗЛИКУЈУ СЕ ПО БОЈИ И МИРИСУ, НЕ ПРОВОДЕ ЕЛЕКТРИЦИТЕТ.СЛАБО СЕ РАСТВАРАЈУ У ВОДИ.

НЕМЕТАЛИ СУ:
ВОДОНИК И КИСЕОНИК, СУМПОР,АЗОТ, ФОСФОР И УГЉЕНИК. ХАЛОГЕНИ ЕЛЕМЕНТИ: ФЛУОР, БРОМ, ХЛОР И ЈОД СУ ЗБОГ ВЕЛИКЕ РЕАКТИВНОСТИ ЗАСТУПЉЕНИ У ОБЛИКУ ЈЕДИЊЕЊА У ПРИРОДИ.

БИОГЕНИ СУ ЕЛЕМЕНТИ, САСТАВНИ ДЕО ЖИВИХ БИЋА.

ЗАДАТАК: ПРЕПИШИ ЛЕКЦИЈУ У ШКОЛСКУ СВЕСКУ, И НАПИШИ СИМБОЛЕ ЗА НЕМЕТАЛЕ. / НПР. КИСЕОНИК ИМА ХЕМИЈСКИ СИМБОЛ О (ГРАДИВО СЕДМОГ РАЗРЕДА)
3.9.2020.



важно!!!!
припремна настава!!!!

https://hemija024.files.wordpress.com/2014/09/pregled-gradiva-iz-kemije-za-7.pdf

https://www.shtreber.com/Hemija-za-osnovnu-skolu


http://www.osmarijatrandafil.edu.rs/wp-content/uploads/2019/02/Skripta-VIII.pdf

http://osmladostvrsac.nasaskola.rs/strana/87/8-razred/


Поштовани осмаци, све што Вам је потребно за прирпрему за завршни испит имате на овим линковима.ОБАВЕЗНО их добро погледајте.




Десета радна недеља 18.-23-05.2020.
ХЕМИЈА ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ

ПОШТОВАНИ ОСМАЦИ, ОВО ЈЕ ПОСЛЕДЊА ЛЕКЦИЈА У ОВОЈ ШКОЛСКОЈ ГОДИНИ.СЛЕДЕЋУ НЕДЕЉУ ЋЕМО ИСКОРИСТИТИ ДА ПОНОВИМО СВЕ ШТО СМО У ОСМОМ РАЗРЕДУ НАУЧИЛИ.

ПОГЕДАЈТЕ СВОЈЕ ОЦЕНЕ, УКОЛИКО НИСТЕ ЗАДОВОЉИ ОЦЕНАМА, МОЖЕТЕ УСМЕНО ОДГОВАРАТИ У ШКОЛИ, РАДИ ПОПРАВЉАЊА, САМО МИ МОРАТЕ ЈАВИТИ КО ПЛАНИРА ДА ОДГОВАРА ДА НАПРАВИМ СПИСАК.
  Видимо се ускоро! 

Погледај линк:  https://mojaskola.rtsplaneta.rs/show/1422994/532/os8-xemija-xemija-zivotne-sredine
KAKO SMANJITI ZAGAĐENJE VODA – Zeleni portal – EKO VEST


Klimatske promene. Efekat staklene bašte - Ekologija

Хемија животне средине је научно поље које се бави изучавањем хемијских и биохемијских феномена који се јављају у природи
 За разлику од ње, зелена хемија се првенствено бави редуковањен потенцијалног загађења. 

Хемија животне средине се може дефинисати као студија извора, реакција, транспорта, ефеката, и судбине хемијских једињења у ваздушномземљишном, и воденом окружењу; као и утицаја људске активности на њих. Она је интердисциплинарна наука која обухвата атмосферскуакватичну и земљишну хемију, која је у великој мери зависна од аналитичке хемије и сродна са другим наукама о животној средини.

Хемија животне средине пружа увид у функционисање неконтаминиране животне средине; које се хемикалије и у којим концентрацијама природно јављају, и који ефекат оне имају. Тиме се омогућава прецизно изучавање људког утицаја на средину путем ослобађања хемикалија.
PPT - Tema: OZONSKE RUPE PowerPoint Presentation, free download ...
Хемија животне средине користи у изучавању екосистема мноштво постулата из хемије и наука о животној средини. Значајни општи хемијски концепти су разумевање хемијских реакција и једначинарастворајединицаузимања узорака, и аналитичких техника.

Човек загађује воду, ваздух и земљиште.Загађивањем се мења састав, и ремети здравље човека и других живих бића. Како човек загађује?
  1. Прекомерана употреба аутомобила-саобраћај
  2. Ложење у домаћинству
  3. Прекомеран лов и риболов
  4. Дивље депоније
  5. Дувански дим
  6. Сеча шума
  7. Пољопривреда.употреба отрова
  8. Фабрике, без филтера
  9. Бацање смећа у реке
  10. Не рециклирање.......
PRAZNA OBEĆANJA MOĆNIH: Bogate baš briga za Pariski sporazumЧовек мора чувати природу јер је део ње. Пошумљавање и рециклажа су веома важни. / учио си из биологије!

ЗАГАЂИВАЧИ СУ СВЕ СУПСТАНЦЕ КОЈЕ НЕПОВОЉНО УТИЧУ НА КВАЛИТЕТ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ.
Povećano zagađenje vazduha u Smederevu - Boom93
Заштита животне средине подразумева све мере и поступке којима се спречава угрожавање животне средине
Хемијски елементи, разни оксиди и диоксиди могу загађивати ваздух....Подсето се глобалних последица загађења из биологије, да се не понављамо, учили сте!

ЗАДАТАК:
  1. Прочитај лекцију из уџбеника страна 204
  2. Препиши лекцију у свеску
  3. ПРЕПИШИ СА СТРАНЕ 211 МЕРЕ ЗАШТИТЕ, ВАЖНО ЈЕ ЗНАТИ ( ЖУТО ОБОЈЕНО ПРИ ДНУ ПАПИРА )
  4. У сарадњи са БИОЛОГИЈОМ, НАПИШИ шта је ваздух, шта је земљиште, и како се загађују.
  5. Све то сликај и пошаљи домаћи рад. 
  6. ЗА БОНУС написати који гасови, оксиди и хемијски елементи доводе до загађења, и шта загађују.






Девета радна недеља 11.5.2020. -16.05.2020.
ВИТАМИНИ


Zašto su nam vitamini važni? - SwimOn



Pogleedaj link:  https://www.shtreber.com/vitamini



Vitamini su organska jedinjenja koja organizam čoveka nije u stanju da sintetiše (izuzev holekalciferola, vitamina K i delimišno riboflavina), te se moraju unositi hranom. Vitamini nastaju u biljkama uz pomoć sunca i/ili u bakterijama; u nekim slučajevima mogu nastati u ljudskom ili životinjskom organizmu.

Vitamine delimo po rastvorljivosti u: vodi (hidrosolubilni) i ulju (liposolubilni: A, D, E, K).


Vitamini topljivi u vodi

Ovi vitamini se vrlo lako apsorbiraju direktno kroz gastrointestinalni trakt u krv. Kada se apsorbiraju, cirkuliraju kroz tijelo i spremni su za potrebe organizma. 
      Vitamin B3 (Niacin) - vitamin P

Vitamini topljivi u mastima





 Otkriće vitamina je obeleženo radovima Eijkmana (1987) koji je pokazao da „berberi“, bolest naroda dalekog istoka, nastaje usled nedostatka neke materije u ishrani. Sledećih godina su se pojaviljivali, jedan za drugim, radovi koji su dokazivali postojanje drugih vitamina, a kasnije su oni i hemijski identifikovani, pa čak neki i sintetisani. Današnje poznavanje ovih fizioloških faktora je toliko da su vitamini dređen, definisan hemijski pojam. 





                             VITAMINI
                                   HIDROSOLUBILNILIPOSOLUBILNI
 ne B – kompleks B – kompleks1.retinol (A)
2.holekalciferol (D)
3.tokoferol (E)
4.filokinon (K)
1. Askorbinska kiselina (C)   energetski
1.titamin (B1)
2.riboflavin (B2)
3.niacin (B3)
4.biotin
5.pantotenska kiselina
 hematopoezni
1.folna kiselina
2.cijankobalamin (B12)
      ostali
1.piridoksin (B6)
2.piridoksal
3.piridoksamin


Koji vitamini su vam potrebni za energiju, a koji za dobar ...





KoDren - Masne kiseline i vitamini koji su potrebni vašem telu zimi


Zadatak:

  1. Prepiši lekciju sa bloga
  2. Pročitaj iz udzbenika
  3. Prepiši podelu vitamina obavezno!
  4. Slikaj tabelu sa podelom i lekciju
  5. Pošalji do utorka u 15h
  6. Zadaci će biti postavljeni u utorak na blog, da ih uradite do četvrtka!
Pozdrav!






ОСМА РАДНА НЕДЕЉА 04.05.2020. -09.05.2020. АМИНОКИСЕЛИНЕ И ПРОТЕИНИ

ČEMU SLUŽE PROTEINI? - Trening Centar Tajs

Протеини се другачије зову беланчевине.
Састоје се од аминокиселина.
Беланчевине имају градивну улогу.Граде косу, кожу нокте и мишиће.Без њих живот није могућ.

Аминокиселине су важна биолошка једињења која као основе садрже атоме угљеника, водоника, кисеоника и азота.

Молекули аминокиселина садрже амино и карбоксилну групу!  Sta su za biohemiju aminokiseline? • Budi zdrav, produži život.

У природи од 20 основних аминокиселина настаје велики број протеина.



Proteini | Vodič kroz makronutrijente | Powerbuilding by Bukas






Биљке и поједини микроорганизми стварају све неопходне аминокиселине.Људски организам ствара десетак.

Молекули аминокиселина су повезани ПЕПТИДНИМ везама!!!





Peptidna veza


Највећи посао протеина у ћелијама обављају ензими, када се ради о каталитичким реакцијама унутар ћелије.[15] Ензими су катализатори у каталитичким реакцијама.



Протеини се налазе у разним врстама прехрамбених намирница. Може се готово рећи да су у већим или мањим количинама заступљени у свој храни осим у рафинираним шећерима и мастима. Храна животињског порекла попут месарибајајамлекајогурта и сира добар је извор протеина у квалитативном и квантитативном смислу. Садрже велику количину протеина, али су и извор свих есенцијалних аминокиселина





Proteini ili bjelančevine: Zašto su toliko bitni za nas?




Задатак:

  1. Препиши лекцију са блога
  2. Прочитај лекцију из уџбеника страна 187.
  3. Одговори на питања из уџбеника страна 189.
  4. Препиши све са стране 190 из уџбеника у школску свеску!
  5. Пошаљи домаћи задатак у четвртак!









СЕДМА РАДНА НЕДЕЉА
                                         27.04.2020.-30.04.2020. 
Угљени хидрати-обнова, утврђивање

Састоје се од водоника, кисеоника и угљеника.То су шећери!

Глукоза настаје у зеленим биљкама у фотосинтези.

Угљени хидрати су главни извор енергије.

Мозак човека као главни извор енергије користи глукозу.

Деле се на:

  1. Моносахариде-најпростији.Ту спадају глукоза и фруктоза.Фруктоза је воћни шећер.
  2. Дисахариди садрже 2 моносахарида.Олигосахариди садрже до 10 моносахарида. Сахароза-обичан шећер.
  3. Полисахариди садрже више од 10 моносахарида.Скроб и целулоза.
Глукоза се налази и у крви човека.

Глукоза + фруктоза чине Сахарозу.

Галактоза + глукоза чине лактозу ( млечни шећер)


Скроб је полисахарид биљака, гликоген је полисахарид животиња.

ЗАДАТАК:
  1. Препиши лекцију у свеску
  2. Одговори на питања из уџбеника са стране177, са стране 186.
Питања гласе: 


  • Шта су угљени хидрати?
  • Наведи поделу угљених хидрата?
  • Којој групи припадају глукоза,сахароза и скроб?
  • Шта су дисахариди?
  • Шта су полисахариди?
  • Која је формула сахарозе и лактозе?
  • Која је улога у организму скроба, гликогена и целулозе?

Рок за израду је до четвртка, у четвртак следи нова лекција!
Поздрав




Шеста радна недеља   21.4.-24.4.2020.

Угљени хидрати (обрада)  ШЕЋЕРИ 

Прво погледај линк: https://www.shtreber.com/monosaharidi

Ugljeni hidarti u dnevnoj ishrani, Kalkulator kalorija


Угљени хидрати или шећери су најраспрострањенија једињења у живом свету.Према степену сложености деле се на: моносахаридедисахаридеолигосахариде и полисахариде.
Угљени хидрати су биолошки молекули који се састоје од атома угљеника (C), водоника (H) и кисеоника (O).



Класа (СП*)ПодгрупаКомпоненте
Шећери (1–2)МоносахаридиГлукозагалактозафруктозаксилоза
ДисахаридиСахарозалактозамалтозатрехалоза
ПолиолиСорбитолманитол
Олигосахариди (3–9)Малто-олигосахаридиМалтодекстрини
Други олигосахаридиРафинозастахиоза, фрукто-олигосахариди
Полисахариди (>9)СкробАмилозаамилопектин, модификовани скроб
Нескробни полисахаридиЦелулозахемицелулозапектинихидроколоиди
СП * = Степен полимеризације


Угљени хидрати су органска једињења која улазе у састав живих бића.


Глукоза настаје у процесу фотосинтезе.

6CО2+ 6H2O----------C6H12O6 +6O2

УГЉЕНИ ХИДРАТИ СУ ГЛАВНИ ИЗВОР ЕНЕРГИЈЕ.

Препиши из уџбеника страна 176. поделу угљених хидрата!

Моносахариди су најједноставнији . Од њих настају дисахариди / ди= два   и полисахариди.
Сви моносахариди су беле боје, и добре растворљивости у води. Овде спадају ГЛУКОЗА И ФРУКТОЗА.
Олигосахариди су : САХАРОЗА И ЛАКТОЗА
Полисахариди су : СКРОБ И ЦЕЛУЛОЗА

Погледај линк:  htreber.com/disaharidi
Погледај линк:  https://www.shtreber.com/polisaharidi





Глукоза је грожђани шећер.
Фруктоза је воћни шећер.
Сахароза је бели шећер.
Лактоза је млечни шећер.

Ugljeni hidrati uopšteno - fitt.rs Задатак:

  1. Прочитај лекцију из уџбеника страна 175.
  2. Са стране 176.препиши поделу угљених хидрата
  3. Страна 177. у школској свесци уради одговоре на питања
  4. ОБАВЕЗНО погледај сва 3 линка који су у склопу лекције, да би лакше савладао градиво!


Погледај линк :http://polj.uns.ac.rs/wp-content/uploads/2014/04/21.-Hemija-Ugljeni-hidrati.pdf
 • Opšta formula ugljenih hidrata je Cn (H2O)n
• Ugljeni hidrati se definišu kao polihidroksilni aldehidi ili polihidroksilni ketoni odnosno supstance koje hidrolizom daju polihidroksilne aldehide ili polihidroksilne ketone Funkcija ugljenih hidrata
 • Izvor energije za biljke i životinje
 • Izvor ugljenikovih atoma u metaboličkim procesima
 • Oblik skladištenja energije
• Strukturalni elementi ćelija, tkiva i organizama

• Monosaharidi – prosti šećeri – ne mogu se hidrolizovati na prostije šećere
• Oligosaharidi – hidrolizom daju manji broj monosaharida najčešće 2 – 9
• Polisaharidi – hidrolizom daju veći broj molekula monosaharida


Пета радна недеља: 14.04.2020.-16.04.2020.
Масти и уља ( обрада)

Прво погледај линк:  https://www.shtreber.com/masti-ulja

Биохемија проучава биолошки важна једињења.Она повезује биологију и хемију.
БИОЛОШКИ ВАЖНА ЈЕДИЊЕЊА су:

  1. Протеини
  2. Угљени хидрати
  3. Масти и уља
  4. Витамини
  5. Нуклеинске киселине....


Масти и уља су у живим организмима извор енергије.

По хемијском саставу су смеше које садрже естре глицерола и масних киселина и слободне масне киселине.
(Глицерол је алкохол.)

На собној температури масти су чврстог агрегатног стања, док су уља течна.

Не мешају се са водом.

Масти се добијају из животињских организама.
Уља из биљних.

Маргарин се добија хидрогенизацјом уља. ( додававање водоника у присуству катализатора).

Масти и уља се користе за добијање сапуна-реакција је сапонификација.

Погледај уџбеник страна: 172.


Ево како се прави сапун : 



Домаћи задатак за ову недељу немате, али сте у обавези да лекцију препишете у школске свеске, и пратите наставу на РТС 3!
СРЕЋАН УСКРС!














Четврта радна недеља  06.04.-09.04.2020.
Систематизација: Органска једињења 

  1. Алкани
  2. Алкени
  3. Алкини
  4. Алкохоли
  5. Карбоксилне киселине
  6. Кетони и алдехиди   (обнова, утврђивање)
Лекцију не мораш да препишеш, али мораш урадити задатке у школској свесци!

Прво :
Погледај линк: https://www.youtube.com/watch?v=Hvf_rGnZn60


Алкани су засићени угљоводоници, тј. они који не поседују вишеструке везе између атома угљеника. Разлика између метана и етана је само у једној CH2 групи. Разлика између сваког следећег алкана је такође у једној CH2 групи. Такав тип хемијских једињења чији се суседни чланови разликују за поједну групу (у овом случају за CH2 групу) назива се хомологи ред

Алкени су органска једињења из групе незасићених угљоводоника код којих се јавља најмање једна двострука хемијска веза између атома угљеника (C=C).[1] Алкени као и алкани граде хомологи ред чији се суседни чланови разликују за поједну CH2 групу. Сваки атом угљеника повезан је са два атома водоника, а угљеникови атоми који граде двоструку везу међусобно су повезани са два електронска пара. Та двострука веза између угљеникових атома представља функционалну групу алкена.










Алкини су угљоводоници који имају најмање једну троструку везу између два угљеникова атома.[1] Они садрже два атома водоника мање од одговарајућих алкена са истим бројем угљеникових атома. Општа формула алкина је CnH2n-2.
У хемијиалкохол је органско једињење у коме је хидроксилна функционална група (-O H) везана за засићени атом угљеника.[2] Општа формула алкохола је R-O H, дакле хидроксилна група O H, везана на алкан тј. ланац угљоводоници. Сличну структуру имају карбоксилне киселине које се добијају оксидацијом алкохола. 
Карбоксилна киселина је органско једињење које у себи садржи функционалну карбоксилну групу (-COOH).[1] То је велика и разнолика група хемијских једињења, а други назив за њих су и органске киселине. Општа формула свих карбоксилних киселина је R-COOH, где R представља алкил групу, CnH2n




Погледај линк: https://mojaskola.rtsplaneta.rs/show/1365687/532/os8-xemija-karboksilne-kiseline

ЗАДАЦИ: 

  1. наведи називе првих 8 чланова хомологог низа алкена
  2. напиши структурне формуле бутана, пропена, пентина.
  3. шта је бензин?
  4. напиши формулу етанола
  5. напиши формулу ацетона
  6. напиши формулу глицерола
  7. напиши формулу и други назив бутерне киселине
  8. напиши формулу палмитинске киселине /ове обавезно радиш(основни ниво)!!!
За вежбу средњи ниво задатака :

  1. Napišite opštu formulu za: a) alkohole;  b) karboksilne kiseline  c) estre
  2. Funkcionalna grupa alkohola je______
  3. Funkcionalna grupa karboksilnih kiselina je_________
  4. Navedite primere primene estara.
  5. Napišite racionalNne strukturne formule za: a) etanol; b)2-metil-1-butanol; 3) 2-propanol;  4) 2.2-dimetil-1-pentanol.
  6. Napišite racionalNne strukturne formule za: 1)glicerol;   2)glikol;  3) metanal; 4)propanon.
  7. Napiši po jedan primer za primarni, sekundarni i tercijarni alkohol.
  8. Kao sredstvo za skidanje laka sa noktiju koristi se: 1) propanol; 2) propanal;  3)2-butanol; 4)propanon
  9. Alkohol koji se koristi za dezinfekciju rana, a kao sastojak alkoholnih pića konzumiranjem izaziva bolest zavisnosti, alkoholizam, naziva se:_______(napiši i racionalnu strukturnu formulu).
  10. Navedite primer upotebe etanske kiseline i napišite njenu racionalnu strukturnu formulu.
У скоријем периоду очекујте контролни задатак!




ТРЕЋА РАДНА НЕДЕЉА 30.03.2020.-03.04.2020.
АЛДЕХИДИ И КЕТОНИ ( обрада)

Алдехиди имају општу формулу RCHO, односно, једна алкил  група и један водоников атом везани су за карбонилни угљеников атом.  
То су кисеонична органска једињења која садрже КАРБОНИЛНУ групу као функционалну групу.


Метанал је најјденоставнији алдехид ( када је R Једнако H), други назив му је ФОРМАЛДЕХИД.

Кетони су органска једињења са кисеоником која садрже карболнилну - кето - групу. За угљеников атом карбонилне групе везане су две акил-групе. Кетони настају оксидацијом секударних алкохола. Општа кетона формула је: R1(CO)R2.






Ацетон је најједноставнији кетон, на слици изнад дата је формула .

ОКСИДАЦИЈОМ АЛКОХОЛА НАСТАЈУ АЛДЕХИДИ И КЕТОНИ.

Задатак:

  1. Препиши лекцију са блога у школску свеску
  2. Прочитај лекцију из уџбеника , страна147.
  3. За домаћи у школској свесци напиши и објасни где се користе алдехиди и кетони, који је њихов значај.
  4. У уторак за време нашег школског часа разговараћемо о нејасноћама везаним за лекцију,уколико постоје
  5. На групи објави да си урадио домаћи, а у коментару испод напиши име и да ли си урадио
ПОГЛЕДАЈ ЛИНК ОБАВЕЗНО! https://www.shtreber.com/hemijska-svojstva-alkohola    / СЛИКА 9!!!!





У другој радној недељи (23.03.2020.-27.03.2020.) радићемо нову лекцију под називом КАРБОКСИЛНЕ КИСЕЛИНЕ.



Ово R je Cn H2n
Oво COOH je карбоксилна група


Карбоксилне киселине јесу органске киселине које садрже карбоксилну групу -COOH.
Киселине :

  1. H-COOH   МЕТАНСКА КИСЕЛИНА ( МРАВЉА ЈЕ ДРУГИ НАЗИВ, ЛУЧЕ ЈЕ МРАВИ)
  2. CH3-COOH  ЕТАНСКА КИСЕЛИНА ( СИРЋЕТНА КИСЕЛИНА)
  3. CH3-CH2-COOH   ПРОПАНСКА КИСЕЛИНА
  4. CH3-CH2-CH2-COOH  БУТАНСКА КИСЕЛИНА
  5. CH3-CH2-CH2-CH2-COOH... ПЕНТАНСКА КИСЕЛИНА
ИМЕНА НАСТАЈУ ОД АЛКАНА ( МЕТАН-МЕТАНСКА КИСЕЛИНА , САМО ДОДАШ НАСТАВАК СКА! )

У природи постоје  карбоксилне киселине са великим бројем атома C, називају се масне киселине. Пример: CH3 ( CH2)14 COOH-ПАЛМИТИНСКА КИСЕЛИНА....Од њих се праве сапуни и козметички препарати.


Карбоксилна киселина је органско једињење које у себи садржи функционалну карбоксилну групу (-COOH). То је велика и разнолика група  а други назив за њих су и органске киселине. Општа формула свих карбоксилних киселина је R-COOH, где R представља алкил групу, CnH2n.



број угљеникових атомаТривијални називиме по IUPAC-уСтруктурна формулаМесто налажења или употреба
1Мравља киселинаМетанска киселинаHCOOHУбод мрава
2Сирћетна киселинаЕтанска киселинаCH3COOHСирће
3Пропионска киселинаПропанска киселинаCH3CH2COOHПрезерватив
4Бутерна киселинаБутанска киселинаCH3(CH2)2COOHПутер
5Валеринска киселинаПентанска киселинаCH3(CH2)3COOHбиљка Валеријана
16Палмитинска киселинаХексадеканска киселинаCH3(CH2)14COOHПалмино уље
18Стеаринска киселинаОктадеканска киселинаCH3(CH2)16COOHЧоколада, масти, сапуни и уља

Задатак:

  1. Препиши лекцију у школску свеску
  2. Прочитај лекцију из уџбеника страна150.
  3. У школској свесци одговори на питања из уџбеника страна 152
  4. НАУЧИ формуле првих 5 карбоксилних киселина
  5. Сликај домаћи, проследи на Вибер или мејл
  6. Доле у коментару блога напиши датум, име и презиме и да ли си урадио домаћи











У радној недељи 16.03.2020.-20.03.2020. предвиђена је планом обнова наставне јединице: Алкохоли.

 Ради подсећања погледај линк:

https://www.shtreber.com/alkoholi

https://www.shtreber.com/hemijska-svojstva-alkohola

Након што прочиташ, погледаш и обновиш лекцију, можеш поставити питање у коментару или на вајбер групи , уколико постоје нејасноће.

У својој свесци за хемију уради следеће задатке:

  1. Наведи структурне формуле и примену метанола
  2. Наведи структурну формулу и примену глицерола
  3. Дефиниши алкохолно врење?


УБАЦИЛА САМ ВАМ НОВИ ЛИНК, ПОГЛЕДАЈТЕ.МОЖЕ ПОМОЋИ ОКО ЗАДАТАКА.

8 comments:

  1. Молим Вас да напишете и своје име и презиме !

    ReplyDelete
  2. Урађен домаћи задатак евидентиран је за сваког ученика у електронски дневник! ко је оставио коментар добио је плус.Пратићу стање сваке недеље, на основу актвности бићете оцењени!

    ReplyDelete
  3. ВАЖНО!!!!!
    Урађен домаћи задатак евидентиран је за сваког ученика у електронски дневник! ко је оставио коментар добио је плус.Пратићу стање сваке недеље, на основу актвности бићете оцењени!

    ОСТАВИТЕ ИМЕ У КОМЕНТАРУ, ЗА ОВУ НЕДЕЉУ!
    Сања Тошић

    ReplyDelete
  4. Helena Ereš prepisala i uradila

    ReplyDelete