ОШ "Предраг Кожић "Дубовац СЕДМИ разред

Image result for hemijaХЕМИЈА СЕДМИ РАЗРЕД ШКОЛСКА 2020.-2021.
ХЕМИЈА 
15.10.2020. АТОМ

Атом је најмања јединица материје која дефинише хемијске елементе




Атоми су веома мали: величина атома се мери у пикометрима — билионитим деловима (10−12) метра 
Сваки атом се састоји од језгра и једног или више електрона који круже око нуклеуса. Нуклеус се састоји од једног или више протона и типично сличног броја неутрона (водоник-1 нема неутрона). Протони и неутрони се називају нуклеонима

Протони имају позитивно електрично наелектрисање, електрони имају негативно електрично наелектрисање, а неутрони нису наелектрисани. Ако је број протона и електрона једнак, тај атом је електрично неутралан. 


Састоји се од језгра и електронског омотача. Језгро садржи позитивно наелектрисане протоне и ненаелектрисане неутроне, а електронски облак је изграђен од негативно наелектрисаних електронаЕлектрони су распоређени у љускама односно орбиталама. Нису све орбитале једнако велике. У орбиталама ближим језгру стане мањи број електрона, а у оним даљим од језгре стане већи број електрона. Својство атома да попуни посљедњу (најудаљенију) орбиталу назива се афинитет према електрону.


Реч атом долази од старогрчке речи atomos - недељив, што је у складу с веровањем (актуелним до 19. века) да су атоми најмањи дељиви елементи материје.




Задатак: препиши лекцију у школску свеску.Нацртај грађу атома.Покушај да урадиш задатке са стране 58.у уџбенику.

17.09.2020.
смеше
Смеша је скуп две или више различите елементарне супстанце, за разлику од чистих (простих) супстанци које сачињава само један елемент или једно једињење.

Смеше су обично хетерогене, што значи да се јасно могу уочити разлике између супстанци које их чине. На пример, лако је уочити у смеши песка и шећера, које су честице песка, а које шећераХомогена је она супстанца код које један део има потпуно исти састав и особине као сваки други део

ОБАВЕЗНО погледај линк: https://www.youtube.com/watch?v=qNFhl8iXsSg

https://www.youtube.com/watch?v=DPN0NWllQS4

Када погледаш линк одговори у своју свеску:
1.која су физичка својства супстанце
2.која су хемијска својства супстанце
3.препиши лекцију у свеску
НА НАРЕДНОМ ЧАСУ ЋЕМО ОБНАВЉАТИ ГРАДИВО, ЗАТО НАУЧИТЕ ДО САДА РАЂЕНО ГРАДИВО!






08.09.2020.

ПОШТОВАНИ УЧЕНИЦИ,да не би губили час због моје повреде поставићу Вам лекцију на блог,препишите је.Видимо се у четвртак.


ЛАБОРАТОРИЈА И ЕКСПЕРИМЕНТ
Лабораторија је специјално опремљена просторија која својим уређајима и опремом омогућава извођење одговарајућих научно-истраживачких поступака.

Експеримент, оглед, ЈЕ аналитички је поступак за проучавање узрочно-последичних односа. То је метод научног истраживања у којем се намерно и систематски мења нека појава, ради изазивања, а онда посматрања.



Laboratorija i laboratorijski instrumenti | Shtreber

Hemija – Laboratorijski pribor – Školica NS


Задатак: уз помоћ слика датих горе и уџбеника нацртај у свесци:
1.епрувету
2.аван са тучком
3.левак
4.шприц-боцу
5.мензуру
и објасни чему служе.Лекцију прочитај из уџбеника.





ЛЕКЦИЈА ПРВА

ХЕМИЈА И ЊЕН ЗНАЧАЈ



Хемија је природна наука која се бави проучавањем грађе, својстава и промена супстанци.

У хемији се долази до научних истина.

Прво се постави претпоставка, која се експериментом доказује.

Експеримент је намерно изазивање неке промене, у одређеним условима, ради њиховог праћења и проучавања.Другачије се назива ОГЛЕД.

Хемија је повезана са другим наукама, чија знања користи.

Хемија има примену у производњи и побољшању квалитета различитих производа , оцени квалитета и заштити животне здравља.

Хемијска супстанца или супстанција је облик постојања материје. То је чулима доступан облик материје. 

Састоји се од веома ситних честица — атома. Данас је познато око 17 милиона различитих супстанци. Од толиког броја супстанци, око 100 хиљада има практичну примену. Неке супстанце налазе се у природи, док се друге производе вештачким путем.

Свака супстанца има карактеристична својства по којима се разликује од других супстанци, на пример: бојумирисгустинутемпературу топљењатемпературу кључања. Наведена својства супстанци, која се одређују помоћу наших чула или инструмената, називају се физичка својства. Хемијска својства супстанци испољавају се при њиховим реакцијама са другим супстанцама. Основни задатак хемије је изучавање супстанци — њихове структуре, својстава, као и промена које доводе до претварања једних супстанци у друге.


ПРЕПИШИ ЛЕКЦИЈУ У ШКОЛСКУ СВЕСКУ!


3.9.2020.Сања Тошић



01.06.-05.06.2020.
Поштовани ученици, на почетку наредне школске године радићете иницијални тест који подразумева градиво које имате на овом линку :

https://hemija024.files.wordpress.com/2014/09/pregled-gradiva-iz-kemije-za-7.pdf

Скраћена верзија и најбитнији појмови које смо научили у седмом разреду налазе се на њему. Сачувајте линк, свакако нам знање треба и за осми разред и пријемни испит наредне године.
Сачувајте школске свеске из седмог разреда.

Срдачан поздрав!



25.052020.-29.05.2020.
СИСТЕМАТИЗАЦИЈА ГРАДИВА СЕДМОГ РАЗРЕДА

Поштовани седмаци, све што је важно а да смо научили у седмом разреду имате у овом линку.ОБАВЕЗНО ДОБРО ПОГЛЕДАЈТЕ и сачувајте линк, требаће нам и следеће школске године.


https://hemija024.files.wordpress.com/2014/09/pregled-gradiva-iz-kemije-za-7.pdf



Срдачан поздрав!








ДЕСЕТА РАДНА НЕДЕЉА 18.-23.05.2020.
Количина супстанце .Моларна маса-обрада

HEMIJA - brzo,lako i jednostavno: MOL I MOLARNA MASA ...Количина супстанце је однос масе супстанце и њене количине!!!

Авогадрова хипотеза – упориште модерне физике и хемије | Нови ...

Hemija
Količina supstance ili količina materije je standardno definisani kvantitet koja meri veličinu jednog ansambla jedinki, kao što su atomimolekulielektroni, ili druge čestice. Ponekad se naziva hemijskm količinomMeđunarodni sistem jedinica (SI) definiše količinu supstance kao vrednost koja je proporcionalna prisutnom broju elementarnih čestica.

Količina supstance se označava sa n, a njena SI merna jedinica je mol.
 Mol je količina supstance koja sadrži isto toliko jedinica (čestica) koliko ima atoma u 12 g (0.012 kg) ugljenikovog izotopa 12C. Konstanta proporcionalnosti je inverzna Avogadrovoj konstanti, čija vrednost je 6,022,140,857(74)×1023. Njena jedinica je 1/mol, i ona povezuje molarnu masu količine supstance sa njenom masom. 



{\displaystyle n={\frac {m}{M}}={\frac {N}{L}}={\frac {V^{0}}{V_{m}}}}




kaZnačenjeIznos i merna jedinica
nkoličina supstance? mol
mmasa materije? g
Mmolarna masa materije(Ar ili Mr) gmol-1
Nbrojnost materije? (nema merne jedinice)
LAvogadrova konstanta6,022•1023 mol-1
V0zapremina supstance pri standardnim uslovima (0 °C, 101325 Pa)? dm3
Vmmolarna zapremina supstance22,4 dm3 mol-1


ПОГЛЕДАЈ ЛИНК:  https://www.youtube.com/watch?v=OAEo5dSqtSM

https://www.youtube.com/watch?v=-Qe2ebuc5s8


Задатак:

  1. Прочитај лекцију из уџбеника страна 154
  2. Препиши лекцију са блога, обавезно табелу!
  3. Препиши из уџбеника све што је црвеном бојом у лекцији
  4. За домаћи задатак одговори на следећа питања, сликај и пошаљи:
  • Која је ознака за количину супстанце?
  • Која је јединица?
  • Шта је количина супстанце?
  • Шта је Моларна маса?
  • Која је ознака, а која јединица за Моларну масу?





ДЕВЕТА РАДНА НЕДЕЉА 11.5.2020.-16.5.2020.
ЗАКОН СТАЛНИХ ОДНОСА МАСА - ПРУСТОВ ЗАКОНZakon stalnih odnosa masa | Shtreber

Погледај линк: 
https://www.shtreber.com/zakon-stalnih-odnosa-masa



Закон сталних односа маса (Прустов закон) је један од основних хемијских закона. По њему се елементи међусобно једине у тачно одређеним и сталним масеним односима када дају исто једињење.
Закон је 1794. дао француски хемичар Жосеф Пруст.

Из овог закона јасно произилази да је састав хемијских једињења сталан без обзира на начин њиховог добијања. Тако ће на пример вода у себи увек садржати 8 маса кисеоника на сваку масу водоника. (Ar(H)=1 g/mol, Ar(O)=16g/mol))

Погледај линк:  https://www.youtube.com/watch?v=KnmtfQtvCl8

Пример 1:

Zakon stalnih odnosa masa | Shtreber

Пример 2:


Zakon stalnih odnosa masa | Shtreber
Пример 3:

Zakon stalnih odnosa masa | Shtreber



Основни хемијски закони

Закон о одржању масе (Лавоазјеов закон)

При свим хемијским променама не мења се укупна маса супстанци које учествују у тим променама

Закон сталних масених односа (Прустов закон)

Елементи се међусобно једине у сталним масеним односима тако да је састав хемијског једињења сталан без обзира на начин на који је  добивено.

Закон вишеструких масених односа (Далтонов закон)

Ако два елемента граде више једињења, онда масе једног елемента, који се једине са једном те истом масом другог елемента, стоје међусобно у односу малих целих бројева.


ЗАДАТАК:

  1. Препиши лекцију са блога
  2. Прочитај лекцију из књиге
  3. Погледај линкове
  4. До уторка пошаљи слику преписане лекције, до 15 сати
  5. У уторак ће бити постављени задаци 
Поздрав!

ОСМА РАДНА НЕДЕЉА 04.05.2020.-09.05.2020.
ХЕМИЈСКЕ РЕАКЦИЈЕ.ЗАКОН О ОДРЖАЊУ МАСЕ


прво погледај линк: https://www.youtube.com/watch?v=YeoXASloUzI

Закон одржања масе формулисали су независно један од другог руски научник Михаил Ломоносов и француски научник Антоан Лавоазје, а гласи:
УКУПНА МАСА РЕАКТАНАТА ЈЕДНАКА ЈЕ УКУПНОЈ МАСИ НАСТАЛИХ ПРОИЗВОДА.
Хемијске реакције приказујемо помоћу хемијских једначина и при томе се мора поштовати закон одржања масе.


Број атома неког елемента са леве стране једначине мора бити једнак броју атома тог елемента са десне стране једначине. То се постиже уписивањем КОЕФИЦИЈЕНТА.


Укупна маса реактаната једнака је укупној маси реакционих проивода.

Пример: ако реагује 4 грама водоника са 32 грама кисеоника, маса настале воде биће 36 грама.



Хемијске реакције представљају се хемијским реакцијама.

При састављању хемијске реакције примењује се закон о одржању масе!

ПРАВИЛА:

  1. формуле тј.симболи реактаната пишу се са леве стане
  2. формуле реакционих производа пише се са десне стране
  3. лева и десна страна повезане су стрелицом која има смер од реактанта ка производу
  4. једначина мора бити изједначена!
ПРИМЕРИ:

2Na + Cl2 →2NaCl

            C + O2→ CO2

            2H2 + O2→ 2H2O

            4Fe + 3O2 → 2Fe2O3

            CH+ 2O2→ CO+ 2H2O

            4Al + 3O2→ 2Al2O3

            2Al + 6HCl → 2AlCl3 +3H2

https://www.youtube.com/watch?v=CdOIXU-Gcu8 погледај линк!!!!



Ovaj zakon se još zove i Lavoazje-Lomonosovljev zakon, jer su dvojica naučnika (nezavisno jedan od drugog) došli do istog zaključka.
mikhail-lomonosov (Small)

Mihail Vasiljevič Lomonosov (1711-1765) je bio ruski pisac i naučnik, koji je dao doprinose na poljima književnosti, obrazovanja, fizike, astronomije, hemije i geologije. Lomonosov je razradio projekat Moskovskog državnog Univerziteta, koji nosi ime po njemu.




Погледај линк:  https://www.shtreber.com/zakon-o-masi




Задатак:

  1. Препиши лекцију са блога
  2. Прочитај лекцију из уџбеника
  3. страна 150 уради питања у школску свеску
ПОНАВЉАЊЕ: 
Водоник- H
Кисеоник- O
Магнезијум- Mg
Натријум- Na
Сумпор- S
Угљеник- C 
Вода- H2O
Сумпорна киселина- H2SO4
Угљен диоксид- CO2
Алуминијум- Al 
и ово препиши у свеску!












 СЕДМА РАДНА НЕДЕЉА
                                         27.04.2020.-30.04.2020. 
Хемијске реакције- обнова градива

Хемијске промене у којим настају нове супстанце зову се ХЕМИЈСКЕ РЕАКЦИЈЕ!
У реакцији постоје реактанти ( са леве стране стрелице) и производ реакције ( са десне стране, то је оно што настаје)

Задатак 1:
Одреди ко је реактант у следећој реакцији  : 2H2 + O2------2H2O
Одговор:  Реактанти су H2 И O2, H2O настаје зато се назива производ реакције.

Пример хемијске реакције који срећеш у свакодневном животу је труљење.
Хемијске реакције изводе се у лабораторијама под контролисаним условима.

ЗАДАЦИ:
  1. Шта је оглед?
  2. Објасни разлику између анализе и синтезе
  3. Наведи пример реакције  синтезе
  4. Да ли је сагоревање угља хемијска реакција? Објасни свој одговор
  5. Одреди производ реакције у следећој реакцији   Ca + H2O-----Ca(OH)2 + H2
  6. Одреди производ реакције у следећој реакцији   Mg +H2O-----Mg(OH)2 + H2
  7. Одреди реактанте у  реакцији у следећој реакцији  CO2 +H2O----H2CO3
РОК ЗА ИЗРАДУ ЈЕ ЧЕТВРТАК, ОНДА СЛЕДИ НОВИ ЗАДАТАК!
Поздрав






Шеста радна недеља   21.4.-24.4.2020.

Хемијске реакције: Анализа и синтеза.



Vrste kemijskih reakcija – Kemija 7

Хемијским променама супстанци настају нове супстанце, те промене зову се хемијске ракције!
Магнезијум ( сиве боје, метал) у реакцији са кисеоником ( безбоје, неметал), даће магнезијум оксид који је једињење беле боје.

Супстанце које се мењају ( пишу се са леве стране) зову се РЕАКТАНТИ.
Новонастале супстанце зову се РЕАКЦИОНИ ПРОИЗВОДИ , пишу се на десној страни.

СИНТЕЗА је хемијска реакција при којој од 2 или више супстанци настаје нова.
Анализа је разлагање  сложене супстанце на једну или више простијих.
Hemijske reakcije: analiza, hemija, sinteza | Glogster EDU ...

ОБАВЕЗНО ПОГЛЕДАЈ ЛИНК!


  • Реакције синтезе су хемијске реакције при којима из атома и молекула различитих супстанци настају молекули нових супстанци, опште једначине:
А+Б=АБ
  • Реакције анализе су хемијске реакције при којима се молекули једне супстанце разлажу на атоме или молекуле других супстанци, опште једначине:
АБ-А+Б



https://www.youtube.com/watch?v=WQynU7AmX9c  обавезно погледај линк!


Задатак:
  1. Препиши лекцију са блога
  2. Погледај линкове на блогу, лакше ћеш схватити градиво.
  3. Прочитај лекцију из уџбеника страна 142.
  4. Одговори на питања из уџбеника страна 144 у школској свесци
  5. Сликај, пошаљи домаћи на мејл или вибер.
  6. У коментару на блогу потврди да си урадио домаћи









ПЕТА РАДНА НЕДЕЉА
14.04.2020.-16.04.2020.
Обнављање, утврђивање:



Задаци за вежбу ( припрема за контролни рад):


  1. Шта су водени раствори?
  2. Како се одређује која је супстанца растварач у неком раствору?
  3. Шта је процентна концентрација раствора?
  4. Израчунај процентну концентрацију воденог раствора насталог мешањем 180 грама воде и 20 грама шећера.
  5. Објасни циклус кружења воде у природи
  6. Која је разлика између кишнице и морске воде?
  7. Које су одлике воде за пиће?
  8. Шта је дестилована вода?
  9. Објасни структуру молекула воде
  10. У којим агрегатним стањима се налази вода
Понови још и:
  1. Шта проучава хемија
  2. Шта је експеримент
  3. Шта су материја и супстанца
  4. Како је грађен Атом
  5. Како се одређује валенца ?
  6. Како се рачуна релативна атомска маса?
  7. Ковалентна веза
  8. Јонска веза
  9. ХЕМИЈСКИ СИМБОЛИ
  10. Врсте формула
Ове задатке урадите до првог Маја, не морате у току ове недеље, због предстојећег празника.У току ове недеље немате домаћи задатак, али сте у обавези да ово препишете у свеске и пратите наставу на РТС 3!

СРЕЋАН УСКРС!










Четврта радна недеља 06.04.-09.04.2020.

ЗНАЧАЈ ВОДЕ ЗА ЖИВИ СВЕТ/ОБРАДА

Прво погледај линкhttps://www.shtreber.com/voda

Вода има молекулску формулу H2O, дакле, један молекул воде састоји се од два водоникова атома и једног атома кисеоника. Исто може бити описана јонски као HOH, са водониковим јоном (H+) везаним за хидроксилни јон (OH-). При нормалним условима код воде се течна и гасна фаза налазе у динамичкој равнотежи.


На собној температури вода је течност скоро безбојна, без укуса и мириса. У науци се често каже да је вода универзални растварач и једина је супстанца која се у природи налази чиста у сва три агрегатна стања.
Вода је провидна течност која формира рекејезераокеане и кишу. Она је главни састојак флуида живих бића.
 Као хемијско једињењемолекул воде садржи један атом кисеоника и два атома водоника, који су повезани ковалентним везама.
 Вода је течност на стандардној амбијентној температури и притиску, мада се на Земљи често јавља заједно са својим чврстим стањем, ледом; и у гасовитим стању, пари (водена пара). Она се такође јавља у облику снегамаглеросе и облака.
Вода покрива 71% Земљине површине.

Вода се на Земљи константно креће кроз хидролошки циклус евапорације и транспирације (евапотранспирација), кондензацијепреципитације, и отицања, обично досежући море. Евапорација и транспирација доприносе преципитацији на земљишту. 

Вода може бити тврда и мека. То је зато што се у свакој води налази растворено на стотине минерала и других једињења. Количине ових једињења су знатно мале, али су веома значајне за живи свет. Када је у води садржај минерала и једињења висок, за воду се каже да је тврда, а када је садржај низак за воду се каже да је мека.


Вода се у природи не појављује у хемијски чистом облику, јер на свом путу долази у додир, раствара и прима различите материје. Од количине и врсте ових састојака зависе карактеристике воде. Према својој природи, вода се дели на атмосферску, површинску и подземну.

  • Атмосферска вода настаје од падавина као што су киша, снег и лед. Она садржи растворене гасове са којима долази у додир, попут кисеоника и угљен-диоксида. Од чврстих материја садржи нешто прашине и чађи, а у близини мора и нешто соли.
  • Површинска вода је она која или лежи на површини тла. Ова вода настаје од атмосферске воде, која директно пада на Земљину површину или оне која се слива у њу са површине тла.
  • Подземна вода се налази испод површинске земље. Настаје продирањем падавина од површинских водених токова ка тзв. водонепропусним слојевима (унутар Земљине површине) који се састоје од стена са малом ефективном порозношћу. Ова вода спада у ред чистијих, па се због таквих одлика веома често користи за пиће.[9]


Задатак:

  1. Најосновније одлике воде препиши у свеску
  2. прочитај лекцију из уџбеника страна 133.
  3. ДОМАЋИ: у школској свесци одговори на питања са стране 137 у уџбенику







Трећа радна недеља, 30.03.2020.-03.04.2020.
Релативна молекулска маса, Раствори ( утврђивање)

  1. Прочитај лекције из школске свеске, да обновиш градиво, пре него започнеш решавање задатака!
  2. Реши задатке уз помоћ свеске и уџбеника
  3. Пошаљи слику урађених задатака
  4. Пошаљи поруку уколико постоје нејасноће у изради задатака
  5. У коментару на блог напиши име и да ли си урадио домаћи
  6. У уторак и четвртак за време школског часа заједно ћемо дискутовати о решењима задатака.
ЗАДАЦИ:

  1. Израчунај релативну атомску масу HCL ( ХЛОРОВОДОНИЧНА КИСЕЛИНА)
  2. Израчунај релативну атомску масу  H2SO4 (СУМПОРНА КИСЕЛИНА)
  3. Израчунај релативну атомску масу  ВОДЕ
  4. Израчунај релативну атомску масу  О2
  5. Одреди која је супстанца растварач у раствору који настаје мешањем 300 грама воде и 50 грама алкохола? објасни одговор
  6. Раствор чине 10 грама шећера и 30 грама воде, ко је растварач? зашто?
  7. Која је процентна концентрација раствора  раствора који садржи 2 грама растворене супстанце у 50 грама раствора?

Линкови за помоћ у раду :











Друга радна недеља 23.03.2020.-27.03.2020.
ПРОЦЕНТНИ САСТАВ РАСТВОРА- обрада нове лекције

Процентна концентрација раствора представља број грама растворене супстанце у 100 грама раствора.
Изражава се у процентима. %

Раствор соли који је двадесетопроцентни ( 20% )садржи 20 гр соли у 100 грама воде.

Ознака је W  и то је маса супстанце у 100 грама раствора.

Погледај линк: https://www.shtreber.com/maseni-procentni-sastav-rastvora


Израчунава се по формули : W = Masa rastvorene supsance : masa rastvarača x 100 ( : znači podeljeno, a x znači puta-mnozenje)

пример :


Zadaci - RASTVORI - maseni udio i procentna koncentracija

1. U medicini se često koristi petopostotni rastvor glukoze. Za pripremanje 300 grama ovog rastvora koliko je potrebno izmjeriti grama glukoze i koliko grama vode?

Procentna koncentracija se izražava u procentima i računa se prema obrascu:
Procentna koncentracija= (masa rastvorene supstance / masa rastvora) * 100%
W(%) = (mrs / mras) * 100%

W(%) = (mrs / mras) * 100%    mrs je nepoznata pa ćemo je označiti sa X - računamo za glukozu
5%=(Х/300g)*100%
Х=(5*300g)/100
Х=15g glukoze
300-15=285 g vode

Задатак :

  1. Препиши лекцију са блога у школску свеску
  2. Прочитај лекцију из уџбеника страна 129
  3. Провежбај примере из уџбеника ( дат је и задатак и објашњење решења)страна 130.
  4. Домаћи: страна 132 уџбеник прва 3 задатка
  5. Када урадиш задатак сликај ( вибер) или пошаљи на мејл
  6. У коментару на блогу упиши датум, име и презиме и да ли си урадио 
  7. Рок је до петка 27.03.2020.након чега ћу унети у дневник Вашу активност


У радној недељи 16.03.2020.-20.03.2020. предвиђена је планом обнова наставне јединице: Раствори и растворљивост


Погледај линк: 

https://www.shtreber.com/rastvori

https://www.shtreber.com/sl-rastvaranje


Након што погледаш линк, прочиташ лекцију из свеске, прелисташ уџбеник, на коментару или вајбер групи постави питања, уколико постоје нејасноће.

У свесци за хемију одговори на питања:

  1. Одреди која је супстанца растварач у растворима који настају растварањем 20 гр кухињске соли у 100 гр воде?
  2.  мешањем 200 гр воде и 100 гр алкохола?

Image result for РАСТВОР СЛИКА

14 comments:

  1. Урађен домаћи задатак евидентиран је за сваког ученика у електронски дневник! ко је оставио коментар добио је плус.Пратићу стање сваке недеље, на основу актвности бићете оцењени!

    ReplyDelete
  2. Uradila i pročitala
    Helena Eres

    ReplyDelete
  3. Uradila i pročitala
    Milica Branjesku

    ReplyDelete
  4. Prepisala i uradila
    Helena Ereš

    ReplyDelete